السبت، 25 أبريل 2020

اصنع نجاحك وحياتك بنفسك 2

اصنع نجاحك وحياتك بنفسك 2
اوقات كتير بتمر علينا ازمات وتحديات كتيير وبنفكر ساعتها ان مفيش حد بيمر زى اللى احنا بنمر به وفاكرين اننا احنا لوحدنا بنعيش الالم دا والحزن دا . فى وقت من الاوقات كنت فاكر كدا . كنت لما اشوف او اسمع حد ناجح كنت اقول اكيد اهله ساعدوه سواء بالفلوس او الوسايط او الرشاوى وخلافه . بس لما بدأت اقراء فى قصه حياه الشخصيات الناجحه فى الفترات السابقه واقابل شخصيات ناجحه واسمع قصه حياتها وجد ان مش انا لوحدى اللى كنت بعيش الالم والحزن والوحده .
الايام دى عمرى ما هنساها لانى عيشت فيها اوقات صعبه جدا اوقات مش بتاكل ومش بتشرب وحتى لبسك مكنشى كويس وتعليمك قليل وكل اللى حواليك وضعينك فى مكان قليله ودا فى حد ذاته الم كبير انك حاسس انك قليله فى كل شىء . شايف ناس كبيره وانت صغير والكل بينظر اليك من فوق . وغير كدا ان مش عارف انت رايح فين ولا هتعمل ايه ؟ . كان كل اللى حاسس به انى اعيط وخلاص . عين تبكى وقلب يبكى . وحاسس انك تايه وبتخبط فى الحياه ومحدش بيساعدك . حتى الشخص اللى بتحبه ربنا خده منك وادامك . بالظبط كدا وحيد فى وسط البحر وانت مش بتعرف تعوم .
لقيت نفسى فى الوقت دا غير طريق من اثنين .اما اروح انتحر وارمى نفسى فى طريق المخدرات ودا كان سهل جدا لان كان بيتعرض عليا . او انى اعافر فى الحياه دى واحاول انقظ نفسى باى طريقه . فبدأه اعمل الاتى
1- اروح لربنا
كان هو الحل الوحيد انى اافر واجرى اروح لربنا . اروحله وادعيله استسمحه انه يكون معايا وانى يساعدنى على مداواه جروحى ويرشدنى الى الطريق لانى مش عارف اى حاجه ولا عارف اروح فين . كنت بقوم اصلى بليل وانا منهار من العيط . مفيش نوم كله عياط والم جوايا ونفسى اعيش حياتى كنت اقوم اصلى وانا من كتر العياط مش عارف اكمل السوره وكنت برفع ايدى بالدعاء
2- بدأة اقراء واسمع عن الناجحين
بدأت اشوف امشى ازى فى الحياه كنت بحاول اسمع عن قصص الناجحين واقراء عنهم وهتجدونى ان فى الجزء الاول انى اشتغلت علشان اشترى كبيوتر واركب نت . ودا كان الحل ادخل على النت اقراء واسمع فيديوهات عن الناجحين علشان اعمل زيهم
3- بدأت اكتشف اول الطريق
لما بدأت اقراء واسمع وجد انى لازم اول شىء اعمله انى اتحكم فى نفسى وعقلى وانا اللى اجبرها واتحكم فيها . اتحكم انى انا اللى اقودها مش هى اللى تقودنى . انا اللى اتحكم فى طريقه تفكيرى مش هى . مستسلمشى للاكتئاب والحزن والالم والافكار الى بتشوه صورتى اتجاه نفسى واتجاه الحياه
4- الصبر
اكيد طبعا لما بدأت اغصب نفسى على الصلاه والعباده والقراءه وانى اجلس بالساعات علشان اقراء واتعلم وخصوصا انى عايز اكسر جزئيه انى دبلوم ومش بعرف اقراء دى صعبه جدا وانى اروح احضر كورسات واستحمل نظرات الناس واستحمل الكلام اللى بيوجع . كان لازم اصبر علشان انجح وكان ادامى من قصص الناجحين اللى بتخلينى اصبر زى توماس اديسون والمصباح الكهربائى 9999 وكنتاكى اللى سمع 1007 لا
قولت انا مش احسن من الناس دى ولازم اصبر . واللى كان بيدفعنى انى اصبر ان فى رغبه ملحه جدا انى اكون حاجه كبيره مش مجرد شخص عايش وخلاص دا اذا كنت عايش اصلا
5- الاستمرار
فى الايام دى كنت عايز اجرى لربنا دائما وادعيه فى يوم وجد شريط الشريط دا كان بيتكلم عن الدعاء . الشيخ فيه قال جمله .عمرى ما هنساها ما حييت حسيت انها بتنزل عليا صاعقه اعد عيط بعدها كتييييير وادعى ربنا وهى ( من اكثر طرق الباب يوشك ان يفتج له ) الجمله دى لحد اليوم بقولها فى محاضراتى . الاستمرار والالتزام لازم هيخلى اى انسان انه يوصل وان الابواب تتفتحله . كان لازم استمر انى اقراء وانى انزل ادور على اى شغل اشتغله واجيب فلوس احوشها علشان اروح اخد كورسات ودورات . كان لازم اصبر واستمر فى اللى انا بعمله ومسمحشى لليأس انه يدخل جوايا والا خسرت . كنت ساعتها بطبق المثل دا المثل مصرى ( ضربو الاعور على عينه قالك ماهى خربانه خربانه ) يعنى من الاخر معنديش حاجه اخسارها او ابكى عليها . يبقا امشى فى طريقى واستمر
6- الدورات والكورسات
كنت عايز افهم الحياه وعايز افهم نفسى وعايز انجح نفسى اجد حد يدلنى . لم اجد غير الدورات اللى هتخلينى اسمع للمحاضرين والمدربين واحاول اخرج منهم بحاجه تساعدنى . وغير كدا كان لازم اوسع طريقه تفكيرى وعقلى يكبر والقراءه لوحدها لا تكفى لدا وكمان عايز اخد شهادات كتير علشان يمكن تنفعى فى الحياه والشغل . ودا اللى حصل فعلا معالوقت وجد نفسى بحس ان تفكيرى توسع وانى كسرت حواجز كتير جوايا وبدات اتعلم استمريت على دا سنين . لدرجه كان فى احد مستويات الانجليزى المحاضره كانت بتعرفنى على الطلابه حسام مجموعه كورسات
دى كانت نقاط تانيه فى حياتى خلتنى المدرب الاستشارى حسام دياب وحسام دياب اللى بيطلع فى التليفزيون
وانت او انتى فى ايدكم انتو كمان تصنعو حياتكم وتصنعو نجاحكم امشو بالخطوات اللى فاتت دى وصدقونى هتجدو نتائج مبهره
اتمنا انكم تطبقو الكلام دا وتقولولى ايه اللى حصل
وانتظرونى فى موضوع اخر ونكمل كلمنا عن النجاح وصناعه الحياه




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق