الخميس، 23 أبريل 2020

اصنع نجاحك وحياتك بنفسك

اصنع نجاحك وحياتك بنفسك

دائما كنت بسمع عن الناس الناجحه والناس اللى بتعيش الحياه اللى هيا بتتمناها وكنت دائما بفكر ازى انا كمان اصنع حياتى ونجاحى نفسى انجح نفسى اعيش الحياه اللى انا عايزها بس دائما بحس انى ضعيف وان ظروف الحياه وضغط الاهل اقوى منى ومكنتش عارف اعمل ايه واللى زاد الموضوع ضغط اكثر انى مكنتش ناجح فى دراستى وخلصت دبلوم وكانت الناس بتنظر ليا بقله وان مكانى الطبيعى قليل فى وسط ناس لا تؤمن غير بالشهادات ودائما بيشوفنى جاهل !!
كنت فى وسط الغوط دى ومكنشى حد جنبى ولا اهل ولا اصحاب كنت دائما لوحدى ببحث عن النجاح والسعاده اللى كنت بسمعها ووجد نفسى امام طريق من اثنين للاما استسلم واعيش حياه روتينيه عاديه جدا واشوفلى مهنه اتعلمها واعيش عليها واعمل زى اغلب او يكاد يكون كل الناس عملت كدا او الطريق التانى وهو الاصعب جدا جدا انى اكون مختلف واسير فى طريق مختلف واخرج عن الروتين
والصراحه الصراع كان بداخلى بين الاثنين لحد ما فى يوم من شده الذل والاهانه والظلم اللى عيشته وشوفته وشده الالم اللى حسيت به والنار المشتعله اللى كانت بداخلى انى اسلك الطريق التانى مهما كانت الصعاب مش هتكون زى اللى شوفته .
وبدأه الطريق ومشيت فيه وسعيت انى امشى بخطوات نحو صناعه حياتى اللى بتمناها ونجاحى والبدايه كانت كالاتى :

1- اعمل علشان اجيب فلوس
ايوه كان لازم اشتغل اى شغلانه اجيب منها فلوس علشان اصرف على نفسى ويبقا اول خطوه بالنسبه ليا انى يكون معايا فلوس امتلك بيها حياتى

2- احوش الفلوس ( ادخار )
كان لازم احوش فلوس علشان اقدر اعمل اللى انا عايزه وصدقونى انا كنت بحوش كل قرش كان بيجيلى وكنت بحرم نفسى من كل شىء حتى كيس الشبسى اللى كان نفسى فيه مكنتش بجيبه واصبر نفسى واقول اكيد هيجى اليوم اللى هجيب فيه كل اللى نفسى فيه

3- اتعلم
الفلوس اللى كنت بحوشها دى كنت اروح اخد بيها دورات فى الانجليزى والكمبيوتر والتنميه البشريه .
يمكن فى ناس شيفه ان الحاجات دى تضييع للفلوس انا مكنتش شيفها كدا كنت شيفها انى لما ادرسها واخد فيها شهادات هترفعنى علميا وفكريا وكمان هتثقلى السيره الذاتيه . ودا هيخلينى اجد شغل افضل وبمرتب اعلى

4- اختيار الشغل المناسب والوقت المناسب
كان عندى مهمه صعبه شويه وهى انى اختار الشغلانه اللى متخدشى منى يومى كله علشان اعرف اخد الكورسات دى وفعلا وجد فى سوبر مركت 8 ساعات وفى شغلانات تانيه 6 ساعات ودا كان فيه مصلحه ليا انى اخد الدورات اللى نفسى فيها واقدر اجد وقت ابحث عن شغل تانى

5- شغل تانى
كنت فى وقت محتاج فى لفلوس علشان اكمل فاضطريت انى اتوقف واشتغل بس المره دى اشتغل شغلانتين يجبولى دخل كويس كنت عارف انى هتعب جدا ولكن دا اهون بكتييييير من الذل اللى كنت بشوفه علشان اطلب من اهلى قرش وفعلا اشتغلت وكنت بحوش فتره كبيره سمحتلى انى اجمع قرش كويس

6- استخدم المتاح لك
الفلوس اللى حوشتها اشتريت بها كمبيوتر وركبت نت عندى ودا اللى كان متاح ليا وبالنسبه ليا كان ميزه كبيره لان دا كان بدايه ثروه علميه بعد كدا

7- العلم بدايه الطريق
لما اخذه الدورات وبالاخص التنميه البشريه وعرفتها حسيت انى عايز ادخل فيها بقوه وبعمق ووجد فيها نفسى وحسيت ان التنميه دى هى حسام نفسه بس ازى اكمل فيها وانا مكنشى معايا فلوس قليله وسعر الدورات غالى عليا وحتى الكتب كانت غاليه فوجد نفسى بستخدم النقطه السابقه اللى هى استخدم الامكانيات المتاحه لك ودا فعلا اللى حصل بدأت ابحث عن المقالات والمواضيع واللى فى المواقع والمنتديات ثم بعد كدا بدأت ابحث عن الكتب عن طريق النت واقرئها كنت سعيد جدا انى وجد الكتب دى وبدأه الطريق

8- القراءه والمعرفه
بدأه اقراء واجلس على الكتاب بال5 ساعات . مكنتش بحب القراءه ومكنتش اصلا بعرف اقراء والكلام كان كبير على فهمى وعقلى بس مستسلمتش وكنت مصمم انى افهم واتعلم

9- البدايه
والقراءه كانت نقطه بدايه ليا واكتشفت من القراءه ان كل حاجه كنت بعملها هى الطريق للنجاح ساعتها فرحت جدا وزاد عندى الحماس والتحدى انى اكوةن حاجه كبيره ومن هنا كانت البدايه للاسم المدرب الاستشارى حسام دياب

وانت او انتى فى ايدكم انتو كمان تصنعو حياتكم وتصنعو نجاحكم امشو بالخطوات اللى فاتت دى وصدقونى هتجدو نتائج مبهره
اتمنا انكم تطبقو الكلام دا وتقولولى ايه اللى حصل
وانتظرونى فى موضوع اخر ونكمل كلمنا عن النجاح وصناعه الحياه

__________________________

متنسوش مينشن للاصحابكم ودعوه حلوه وتنشرها لعلها تنفع حد محتاج لها

تابع الصفحه الرسميه على الينك دا https://www.facebook.com/moddrb/

والاكونت حسام دياب https://www.facebook.com/profile.php?id=1110661499

واعمل مشاهده اولا واترك تعليق ليصلك كل ما هو مفيد ويساعدك فى السير فى طريق النجاح والسعاده

تابع فيديوهاتى على اليوتيوب على القناه بتعتى على اليوتيوب على اللينك دا https://www.youtube.com/channel/UCUcnNyVz_8J_yIXRV4ba_BA/videos?view_as=subscriber…

#المدرب_حسام_دياب
 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق